Gedeelde foto's / scans 2014-10 (oktober 2014)
De getoonde afbeeldingen zijn gemaakt met een Flexaret VI tijdens een proefsluiting van de Oosterscheldekering. Heel laag water en te zien is dat de schuiven naar beneden (dicht) zijn. Bij zo'n sluiting hangt een bijzondere atmosfeer bij de kering. Dit naast het geluid van de machines op en in de pijlers.
Film: Rollei R3 op 400 ASA, Ontwikkelt in D74.
Meer info over de kering: http://nl.wikipedia.org/wiki/Oosterscheldekering
Voor het vergelijk met het verschil tussen scannen en zelf-af-fotograferen één van de negatieven met de canoscan 9000F gescand en af-gefotografeerd.
De scan is niet verschaald, origineel (groot) formaat direct uit de scan-software van Canon.
De af-gefotografeerde versie is verschaald naar een kleiner formaat en op de computer gecropped.
Beide zonder bewerkingen, alleen de automatische instellingen.
Klik op de links voor de weergave (bij een upload naar deze site wordt automatisch verschaald en daardoor is een verschil te merken).
Af-gefotografeerd: https://www.dropbox.com/s/qr49zlvr44bb7ux/2014_N01_013.JPG?dl=0
Gescand: https://www.dropbox.com/s/ungncuo0imf3wqq/2014_N01__9000F.jpg?dl=0
Mijn voorkeur gaat duidelijk naar de af-gefotografeerde versie. Ondanks dat deze verschaald is, is hij duidelijk beter.
Zie ook op mijn pagina over af-fotograferen
Hieronder een paar plaatjes van dezelfde dag, digitaal gemaakt
Film: Rollei R3 op 400 ASA, Ontwikkelt in D74.
Meer info over de kering: http://nl.wikipedia.org/wiki/Oosterscheldekering
Voor het vergelijk met het verschil tussen scannen en zelf-af-fotograferen één van de negatieven met de canoscan 9000F gescand en af-gefotografeerd.
De scan is niet verschaald, origineel (groot) formaat direct uit de scan-software van Canon.
De af-gefotografeerde versie is verschaald naar een kleiner formaat en op de computer gecropped.
Beide zonder bewerkingen, alleen de automatische instellingen.
Klik op de links voor de weergave (bij een upload naar deze site wordt automatisch verschaald en daardoor is een verschil te merken).
Af-gefotografeerd: https://www.dropbox.com/s/qr49zlvr44bb7ux/2014_N01_013.JPG?dl=0
Gescand: https://www.dropbox.com/s/ungncuo0imf3wqq/2014_N01__9000F.jpg?dl=0
Mijn voorkeur gaat duidelijk naar de af-gefotografeerde versie. Ondanks dat deze verschaald is, is hij duidelijk beter.
Zie ook op mijn pagina over af-fotograferen
Hieronder een paar plaatjes van dezelfde dag, digitaal gemaakt
Testfilm: Kodak Junior 620 met 120 Rolfilm 400 ASA
Hieronder enkele opnames op een testfilm in een Kodak Junior 620.
Film: Rollei R3 op 400 ASA.
De rolfilm is een 120 rolfilm en geen - wat hoort bij dit toestel - type 620.
Echter: een 120 rolfilm 'past' wel, alleen niet optimaal.
Omdat ik ook geen extra spoeltje voor 620 heb, heb ik een 120 rolfilm in een wisselzak afgerold en los (zonder spoeltje) in het lege vakje gewikkeld (zo strak mogelijk). wel vast aan het spoeltje in de andere kamer voor het doorspoelen... Dit werkt dus verre van optimaal. Het einde van het backing-paper heb ik af moeten knippen om de film in de camera tekrijgen. Het is dus meer 'gepropt' dan netjes en ook met meer stofjes en beschadigingen etc. op de film.
Toch nog leuke camera om te gebruiken, ondanks de ouderdom en dat ik er geen film meer voor gevonden heb.
De eerste opnames zijn met een CanoScan 9000F gescand (in de standaard filmhouder). De echt zwartwitte scans zijn gemaakt door de negatieven 'af te fotograferen'. Bij het monument (de 'maanraket') van de verdronken dorpen heb ik 2 delen elektronisch aan elkaar geplakt: mijn affotografeer-systeem is momenteel alleen geschikt voor formaten tot 6x6 cm en de negatieven zijn 6x9 cm groot.
Op mijn computer staan de afbeeldingen trouwens rechtop, blijkbaar gaat het via het delen via het internet af en toe niet goed (kies voor "afbeelding bekijken", dan gaat het weer wel goed of is het draaibaar).
Film: Rollei R3 op 400 ASA.
De rolfilm is een 120 rolfilm en geen - wat hoort bij dit toestel - type 620.
Echter: een 120 rolfilm 'past' wel, alleen niet optimaal.
Omdat ik ook geen extra spoeltje voor 620 heb, heb ik een 120 rolfilm in een wisselzak afgerold en los (zonder spoeltje) in het lege vakje gewikkeld (zo strak mogelijk). wel vast aan het spoeltje in de andere kamer voor het doorspoelen... Dit werkt dus verre van optimaal. Het einde van het backing-paper heb ik af moeten knippen om de film in de camera tekrijgen. Het is dus meer 'gepropt' dan netjes en ook met meer stofjes en beschadigingen etc. op de film.
Toch nog leuke camera om te gebruiken, ondanks de ouderdom en dat ik er geen film meer voor gevonden heb.
De eerste opnames zijn met een CanoScan 9000F gescand (in de standaard filmhouder). De echt zwartwitte scans zijn gemaakt door de negatieven 'af te fotograferen'. Bij het monument (de 'maanraket') van de verdronken dorpen heb ik 2 delen elektronisch aan elkaar geplakt: mijn affotografeer-systeem is momenteel alleen geschikt voor formaten tot 6x6 cm en de negatieven zijn 6x9 cm groot.
Op mijn computer staan de afbeeldingen trouwens rechtop, blijkbaar gaat het via het delen via het internet af en toe niet goed (kies voor "afbeelding bekijken", dan gaat het weer wel goed of is het draaibaar).
Zomaar wat andere plaatjes uit oude camera's...
Een paar gronden voor een mislukking bij elkaar:
* oud toestelletje van discutabele makelij: een Revue met zogenaamde AF maar met een volledige plastic body, een sluiter van een plaatje wat voorbij valt als je de knop indrukt met een plastic zoekertje waar je jezelf beter in ziet terugspiegelen dan wat je op wilt nemen...
* rolletje wat er al in zit, van een discutabel merk en type wat al zeker 15 jaar niet meer gemaakt wordt, 400 ASA
* ontwikkelaar die niet helemaal 'vers' meer is al komt die uit een dichte verpakking
Maar toch is er nog iets zichtsbaars uit gekomen. Niet veel goeds maar toch...
* oud toestelletje van discutabele makelij: een Revue met zogenaamde AF maar met een volledige plastic body, een sluiter van een plaatje wat voorbij valt als je de knop indrukt met een plastic zoekertje waar je jezelf beter in ziet terugspiegelen dan wat je op wilt nemen...
* rolletje wat er al in zit, van een discutabel merk en type wat al zeker 15 jaar niet meer gemaakt wordt, 400 ASA
* ontwikkelaar die niet helemaal 'vers' meer is al komt die uit een dichte verpakking
Maar toch is er nog iets zichtsbaars uit gekomen. Niet veel goeds maar toch...
Maar het kan nog erger...
hele oude film (behoorlijk donker geworden dus veel, veel sluier) die nog in een Agfa Isolette zat. Dit is een 6x6 camera
Het is een Alfo pr100 die ik verder belicht heb op 100 ASA (maakt in dit geval echt niet veel uit...) na de opnames die er al op stonden. Een kleurenfilm dus volgens de verpakking voor C-41.
Resultaten niet 'perfect' ;-) Maar de sluiter werkt nog in ieder geval en transport ook totdat het vastliep.
Veel delen van de negatieven zijn afgekapt: blijkbaar lag een soort kartonnetje deels tussen lens en film, waarschijnlijk hard-geworden papieren plakkertje van de film. Het toestel liep ook vast voor de laatste opnames met veel kreuken.
Een deel van de opnames heb ik direct maar omgezet naar ZW met hoger contrast, dan is nog wat zichtbaar...
ENjoy!:
hele oude film (behoorlijk donker geworden dus veel, veel sluier) die nog in een Agfa Isolette zat. Dit is een 6x6 camera
Het is een Alfo pr100 die ik verder belicht heb op 100 ASA (maakt in dit geval echt niet veel uit...) na de opnames die er al op stonden. Een kleurenfilm dus volgens de verpakking voor C-41.
Resultaten niet 'perfect' ;-) Maar de sluiter werkt nog in ieder geval en transport ook totdat het vastliep.
Veel delen van de negatieven zijn afgekapt: blijkbaar lag een soort kartonnetje deels tussen lens en film, waarschijnlijk hard-geworden papieren plakkertje van de film. Het toestel liep ook vast voor de laatste opnames met veel kreuken.
Een deel van de opnames heb ik direct maar omgezet naar ZW met hoger contrast, dan is nog wat zichtbaar...
ENjoy!:
Er was eens...
Er was eens een (hobby-)fotograaf die netjes zijn rolletjes in de koelkast bewaarde.
Ook de rolfilm: in de originele kokertjes, die in een (herbruikbare) vacuumzak vacuumgezogen, samen met andere gevacumeerde zakken in een wederom gevacumeerde vacuumzak.
Er staat ook al op 'handle with care' en ook de hulpen heb ik dat aangegeven, voorzichtig ermee, niet aan trekken. Natuurlijk ver achterin in de koelkast, bovenop een koelelement en bijna tegen de achterwand.
Dat ging 'altijd goed' tot een paar jaar geleden een hulp toch onvoorzichtig te werk ging bij het schoonmaken van de koelkast. Dat heb je dan niet eens in de gaten totdat je ziet dat de zakken anders in de koelkast liggen en blijkbaar geopend zijn - crisis!
Er zit zelfs water in de vacuumzakken... lek en ook binnenzak open...
Dus water/condens bij de films gekomen.
Ik dacht dat enkel de RPX-400's beschadigd waren en die uit die zak gedegradeerd tot testfilm en had met vol vertrouwen gefotografeerd op een RPX-100 rolfilm die ik inmiddels natuurlijk niet meer in de koelkast bewaar.
Maar het resultaat is overweldigend...
(opnames nazomer 2016)
Er was eens een (hobby-)fotograaf die netjes zijn rolletjes in de koelkast bewaarde.
Ook de rolfilm: in de originele kokertjes, die in een (herbruikbare) vacuumzak vacuumgezogen, samen met andere gevacumeerde zakken in een wederom gevacumeerde vacuumzak.
Er staat ook al op 'handle with care' en ook de hulpen heb ik dat aangegeven, voorzichtig ermee, niet aan trekken. Natuurlijk ver achterin in de koelkast, bovenop een koelelement en bijna tegen de achterwand.
Dat ging 'altijd goed' tot een paar jaar geleden een hulp toch onvoorzichtig te werk ging bij het schoonmaken van de koelkast. Dat heb je dan niet eens in de gaten totdat je ziet dat de zakken anders in de koelkast liggen en blijkbaar geopend zijn - crisis!
Er zit zelfs water in de vacuumzakken... lek en ook binnenzak open...
Dus water/condens bij de films gekomen.
Ik dacht dat enkel de RPX-400's beschadigd waren en die uit die zak gedegradeerd tot testfilm en had met vol vertrouwen gefotografeerd op een RPX-100 rolfilm die ik inmiddels natuurlijk niet meer in de koelkast bewaar.
Maar het resultaat is overweldigend...
(opnames nazomer 2016)