2013_Z13 - 6x6 Kleuren-negatieven gescand en vergeleken
De film 2013_Z13 is gemaakt met een Flexaret IV: 6x6 toestel.
De film is een Kleurenfilm van Fuji, Fuji Pro 400 H - belicht en ontwikkeld op 400 ASA.
Helaas werkte de sluiter van de camera niet meer met langere sluitertijden dus zijn meerdere negatieven helemaal blanco, een aantal andere zijn helemaal niet optimaal meer.
Ook de zwartwitfilm voor deze test (2013_Z12) is op dezelfde manier niet goed belicht geraakt.
Het laat echter wel goed zien hoe goed het scannen ondanks de foute belichtingen toch nog functioneert.
Hieronder een vergelijk.
Wat mij het meeste opvalt, is dat het ene negatief duidelijk beter te scannen is met het af-fotograferen, een ander weer beter met de standaard-software van Canon, en een ander negatief weer beter met Silverfast!
Verder valt me het grote verschil in belichting van de randen in de 9000F op. De belichting is dus totaal niet gelijkmatig geweest.
Net als de overige afbeeldingen op deze pagina, zijn de scans in serie bewerkt: waar nodig een crop om alleen het negatief in beeld te krijgen, automatische contrastverbetering waar van toepassing, roteren zodat de onderkant ook onder op het scherm staat en verschalen naar bruikbaar formaat. De files zijn nu in max. 2500x2500 pixels gezet.
De website verschaalt de files ook nog waar nodig, door op de afbeelding te klikken, wordt deze vergroot weergegeven.
Beginnend met de opnames met de Canoscan 9000F met MP-navigator: de standaard software die Canon meelevert en automatisch geïnstalleerd wordt.
De film is een Kleurenfilm van Fuji, Fuji Pro 400 H - belicht en ontwikkeld op 400 ASA.
Helaas werkte de sluiter van de camera niet meer met langere sluitertijden dus zijn meerdere negatieven helemaal blanco, een aantal andere zijn helemaal niet optimaal meer.
Ook de zwartwitfilm voor deze test (2013_Z12) is op dezelfde manier niet goed belicht geraakt.
Het laat echter wel goed zien hoe goed het scannen ondanks de foute belichtingen toch nog functioneert.
Hieronder een vergelijk.
Wat mij het meeste opvalt, is dat het ene negatief duidelijk beter te scannen is met het af-fotograferen, een ander weer beter met de standaard-software van Canon, en een ander negatief weer beter met Silverfast!
Verder valt me het grote verschil in belichting van de randen in de 9000F op. De belichting is dus totaal niet gelijkmatig geweest.
Net als de overige afbeeldingen op deze pagina, zijn de scans in serie bewerkt: waar nodig een crop om alleen het negatief in beeld te krijgen, automatische contrastverbetering waar van toepassing, roteren zodat de onderkant ook onder op het scherm staat en verschalen naar bruikbaar formaat. De files zijn nu in max. 2500x2500 pixels gezet.
De website verschaalt de files ook nog waar nodig, door op de afbeelding te klikken, wordt deze vergroot weergegeven.
Beginnend met de opnames met de Canoscan 9000F met MP-navigator: de standaard software die Canon meelevert en automatisch geïnstalleerd wordt.
Met Silverscan levert het de onderstaande beelden op.
Opvallend is dat meerdere negatieven vrijwel niets bruikbaars opleveren, anderen juist weer meer dan met de andere methodes.
Opvallend is dat meerdere negatieven vrijwel niets bruikbaars opleveren, anderen juist weer meer dan met de andere methodes.
Met het af-fotograferen met de DSLR op de Opemus-vergroter levert het de onderstaande beelden op.
Hierbij heb ik ook de andere bruikbare negatieven van deze film gescand, dus meer dan 1 strookje van 3 zoals in de Canoscan 9000F past.
Zonder digitale correctie heb ik de kleuren op de onderontwikkelde opnames niet goed gekregen (met puur filter), door alleen even met de schuifjes te spelen zijn de kleuren verder te verbeteren; met andere films is het resultaat in de kleuren veel beter, zowel de onderbelichting als de kleur van de drager zal hier een rol in spelen.
Hierbij heb ik ook de andere bruikbare negatieven van deze film gescand, dus meer dan 1 strookje van 3 zoals in de Canoscan 9000F past.
Zonder digitale correctie heb ik de kleuren op de onderontwikkelde opnames niet goed gekregen (met puur filter), door alleen even met de schuifjes te spelen zijn de kleuren verder te verbeteren; met andere films is het resultaat in de kleuren veel beter, zowel de onderbelichting als de kleur van de drager zal hier een rol in spelen.
De files zijn ook direct in groot formaat te zien, ga daarvoor naar 2013_Z13 verkleind op Dropbox De originelen rechtstreeks uit de scanner zijn te vinden op 2013_Z13 origineel op Dropbox